Česká republika z pohledu polského turisty – USP produktů v cestovním ruchu

V minulém čísle jsme se detailně zabývali německými turisty. Dalším z klíčových trhů z hlediska příjezdového cestovního ruchu je pro nás Polsko. Jak Českou republiku z tohoto pohledu vidí polský návštěvník, nám prozradil marketingový průzkum, který realizoval Institut turismu koncem roku 2017.

„Opět jsme se zaměřili na hodnocení USP produktů, respektive produktových řad v oblasti cestovního ruchu, a tuto studii včetně sběru dat nám pomohla realizovat agentura NMS Market Research. Metodicky jsme k výzkumu přistupovali obdobně jako na německém trhu a kombinovali kvantitativní a kvalitativní metodu výzkumu. Výsledkem byl kromě jiného i propočet potenciálu jednotlivých produktových řad,“ uvádí Soňa Machová, vedoucí marketingového výzkumu agentury CzechTourism.

Potenciál ČR

Z celkové polské populace čítající přibližně 38,4 mil. obyvatel pouze zhruba polovina (48 %, tj. 18,4 mil.) vyráží na dovolenou do zahraničí. Jedná se tedy o relativně menší skupinu zahraničních cestovatelů, nicméně tuto skutečnost potvrzují i další statistiky. Naopak pozitivní zjištění je, že dokonce třetina polské populace byla v posledních letech v ČR. Potenciál návštěvy ČR deklaruje odhadem 13,5 mil. polských turistů, kteří jezdí do zahraničí.

Poláci nejraději vyrážejí za rekreační turistikou, na druhém místě jsou to návštěvy památek. Na třetí příčce je regionální turismus, který je spojen s návštěvou daného regionu, gastroturismem či návštěvou doprovodných akcí a festivalů.

Graf 1 – Zkušenost vyznavačů jednotlivých produktů s návštěvou Česka

 Graf 1 – Zkušenost vyznavačů jednotlivých produktů s návštěvou Česka

Pozn.: NPS = Net Promoter Score (míra loajality zákazníka)
 

„Potenciál České republiky je ve všech produktových řadách až zarážející. Poláci nás mají rádi a Českou republiku si dokážou představit dokonce i jako destinaci pro rekreační turismus,“ doplňuje Soňa Machová a vysvětluje, že pod pojmem re­kreační turismus si většina turistů představí klasickou letní dovolenou spojenou s návštěvou země disponující písečnými plážemi a mořem.

Obecně silnými stránkami České republiky jsou podle polských turistů zejména cenová nenáročnost, resp. dobrý poměr kvality a ceny, pestrost atrakcí v okolí, dopravní dostupnost a gastronomie. Jsme považováni za bezpečnou destinaci vhodnou i pro rodiny s dětmi. Kladně polští turisté hodnotí také fakt, že se u nás snadno domluví.

Co se nám dá vytknout? Obecně pro některé Poláky není Česká republika dostatečně exotická, propagace atraktivních míst je nedostatečná, opět narážíme na špatný stav silnic a občas i na menší vstřícnost českých obyvatel.

Profilace, resp. prolínání segmentů

Mezi polskými turisty jsou tři poměrně vyrovnané tábory. Nepatrně převládají turisté bažící po památkách a historii, jen s malým odstupem následují cestovatelé milující hory a požitkáři.

Rekreační a regionální turismus jsou spíše neutrálnější typy dovolené, které volí všechny tři typy cestovatelů. Navíc jsou si navzájem velmi blízké.

Návštěvy památek, aktivní turismus a lázeňství preferují relativně jasně vyhraněné typy turistů.

Zkušenost s ČR a jak nás hodnotí polský turista

Českou republiku navštívili v posledních pěti letech častěji lidé středního věku 25–45 let (častěji rodiny s dětmi). Pokud se podíváme detailně na jejich hlavní aktivitu, pak jsou to častěji lidé ze segmentu „aktivních turistů“ vyrážejících za sportovními aktivitami, ať již v zimě, či v létě. S návštěvou mají veskrze po­zitivní zkušenost, což ukazuje lepší NPS než u lidí, kteří nás buď nenavštívili, nebo tomu tak bylo před více než pěti lety.

Rekreační turismus je mezi cestovateli nejoblíbenější

Třetina ho dokonce považuje za svůj hlavní typ dovolené. Do rekreačního turismu pak řadí mnoho různorodých aktivit od golfu přes poznávání gastronomie až po horskou turistiku. Spontánně nejzmiňovanější destinací pro rekreační turismus je pro Poláky Česká republika, následovaná přímořskými státy.

Nejčastěji jezdí na 2–4 noci, výjimkou ale není ani delší pobyt. Doprovod pak dělá většinou celá rodina. Útrata za rekreační dovolenou na osobu se v průměru pohybuje kolem 5 500 Kč.

Graf 2 – Kdo z Polska navštívil Českou republiku?

 Graf 2 – Kdo z Polska navštívil Českou republiku?

Pozn.: Heavy travelers = cestují 3× ročně a více; Occasional travelers = cestují 1–2× ročně; Sporadic travelers = cestují méně často než jednou ročně
 

Motivátorem je krásná příroda a možnost poznávat nová místa. Z nabízených činností cestující nejvíce přitáhnou nejrůznější atrakce a koupání v přírodě.

A jak si stojí v tomto ohledu Česko? Jednoznačné plus získáváme za možnost výletů v okolí, cenovou nenáročnost atraktivit a zároveň jejich pestrost. Naopak jako slabinu vidí turisté v tom, že některé oblasti nejsou příliš vhodné pro návštěvu s dětmi.

Čtvrtina cestujících Poláků preferuje návštěvu památek

a pro více než polovinu je doplňkem k jinému typu turismu. Návštěvy památek si turisté nejčastěji spojují s návštěvou historických měst, která v sobě pojí více cílů najednou. Nejoblíbenější „památkovou“ destinací je Česká republika, následovaná Itálií.

Návštěvy památek jsou adeptem spíše na dovolenou. Společnost při ní dělá zejména celá rodina. Útrata za tento typ dovolené na osobu se v průměru pohybuje kolem 4 200 Kč.

Nejvíce na poznávací dovolenou lákají nové informace. Nejatraktivnější jsou památky UNESCO, následované hrady a zámky.

Aktuální expozice jsou důležité a v Česku s nimi polští „památkoví“ turisté nebyli příliš spokojeni. Zdaleka nejdůležitějším aspektem, se kterým jsou zároveň spokojeni, je historie památek.

Regionální turismus

I zde je potenciál pro ČR, který může vhodně podpořit prodej regionálních produktů a gastroturismus.

Za svůj hlavní cíl ho na dovolené považuje pouze každý šestý. Nejsilnějším reprezentantem regionálního turismu jsou farmářské trhy a vše, co je spojené s gastroturismem.

Nejoblíbenější destinací je pro tento účel s velkým náskokem právě Česká republika. Navíc ti, kdo přijeli do Česka s cílem regionálního turismu, byli s návštěvou spokojeni – vyloženě nespokojených bylo pouhých 10 %.

Aktivní turismus

Deset procent polských cestovatelů se řadí mezi „pravověrné“ aktivní turisty. Pod aktivním turismem si představují zejména náročnější činnosti, při kterých stoupne adrenalin v těle – adrenalinové sporty, horolezectví nebo horská kola. Třetina řadí do aktivního turismu golf. Česká republika, Rakousko a Polsko – to jsou spontánně nejčastěji zmiňované destinace vhodné pro aktivní turismus.

Nejčastěji se jezdí na 2–4 noci, nicméně podíl jednotlivých délek dovolené je vzácně vyrovnaný.

Graf 3 – Kam u nás Poláci nejčastěji míří

 Graf 3 – Kam u nás Poláci nejčastěji míří

Největšími drivery aktivního turismu jsou sportovní vyžití a aktivní odpočinek. Samozřejmostí je i relax nebo poznávání nových míst. Obecně nejatraktivnější z nabízených činností je pak horská turistika a cykloturistika. Na třetím místě jsou zimní sporty.

Po započtení reálné důležitosti se ukazují vytíženost a různé úrovně tratí jako jedny ze slabších stránek ČR.

Lázeňství

Náplní lázeňských pobytů jsou nejčastěji léčebné a zdravotní pobyty. Nejčastěji zmíněnou destinací v souvislosti s lázněmi je Polsko a ČR, Maďarsko je paradoxně až na čtvrtém místě, za Slovenskem.

Doba pobytu je v tomto případě většinou na 5 a více nocí. Průměrná cena za takovou dovolenou na osobu je 5 700 Kč. Do lázní jezdí za odpočinkem a časem „pro sebe“.

Cílem nejčastěji Praha a pohraničí

Největším lákadlem je pro polské turisty Praha, v případě ostatních částí země je velmi patrný vliv vzdálenosti od místa bydliště – Poláci mají poměrně proježděné pohraniční oblasti, mají rádi naše hory atd. Kromě toho se ale samozřejmě vydávají do tradičních turistických měst, jako Český Krumlov či Karlovy Vary.

Institut turismuCzechTourism
 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: TO Pardubicko

Na Pardubicku jednali o výběru poplatků z pobytu i moderních technologiích

V Pardubicích se včera sešli místní aktéři cestovního ruchu. Debatovali například o moderních technologiích v turismu nebo o výběru poplatků z pobytu. Pravidelné jednání uspořádala už pošesté oblastní organizace cestovního ruchu s názvem Pardubicko - Perníkové srdce Čech.

Číst více