Cestovní ruch prochází v posledních letech výraznými změnami, a to nejen kvantitativními, ale zejména kvalitativními. Ty jsou možná nejvíce patrné právě v oblasti služebních cest, které se mění prakticky každým dnem. Kdo chce v této branži uspět, musí na tyto výzvy operativně reagovat. To se týká zejména poskytovatelů a zprostředkovatelů služeb, reagovat ale musí i jejich zákazníci.
Umělá inteligence způsobí revoluci
Troufáme si tvrdit, že žádný jiný segment cestovního ruchu není tolik spjat s moderními technologiemi, jako právě business travel. Technologická řešení na jedné straně práci obchodních cestujících usnadňují, na druhé přinášejí určitá (zejména bezpečnostní) rizika a v určitých momentech mohou také snižovat potřebu služebně cestovat. Pozitivní vliv však podle nás jednoznačně převažuje.
V souvislosti s technologiemi nabývá na významu zkratka AI. Neumíte-li ji zatím rozklíčovat, rychle to napravte. Umělá inteligence, která se za těmito dvěma písmeny skrývá, je sice ještě v plenkách, už ale nezadržitelně vstupuje do procesů v hotelnictví i v dalších oborech. Chatovací roboti (nebo chatboti, chcete-li) dnes obstarávají běžnou komunikaci se zájemci o ubytování či jiné služby. A to jsme ještě na začátku, k boomu v této oblasti teprve dojde. Na některých letištích ve světě se například nyní začínají testovat systémy biometrického odbavování, které rovněž využívají technologie AI, a které pomohou odbourat fronty na odbavení.
Díky umělé inteligenci se řada současných procesů nejen zrychlí, ale i zlevní, dá se tedy očekávat, že i firmy z oblasti business travel budou tato technologická řešení rády implementovat. Ono jim ostatně ani nic jiného nezbývá, pokud chtějí udržet krok s konkurencí firem typu Expedia nebo Booking.com. Ty do vývoje AI mohutně investují a patří k průkopníkům v jejím praktickém využití. „Zasílání zpráv, roboti a hlasové vyhledávání, to vše postavené na využití umělé inteligence, ovlivní to, jak budou lidé v příštích letech vyhledávat a rezervovat,“ uvedl nedávno na toto téma Jean Noel Lau Keng Lun ze společnosti Egencia, což je business travel odnož Expedie. Hlavní přínos AI je podle něj v tom, že dokáže v krátkém čase analyzovat ohromné množství dat a určit vzorce chování, což umožňuje personalizaci výsledků vyhledávání a tím i mnohem relevantnější nabídku služeb. Celý rezervační proces se tím posouvá na kvalitativně vyšší úroveň. Mimochodem – 55 procent amerických obchodních cestujících věří, že nové technologie postavené na umělé inteligenci pomůže vylepšit jejich cestovatelské zážitky.
Bez mobilu není cesta, bez cesty obchod
Pakliže klasický turista by si měl alespoň během dovolené odpočinout od mobilního telefonu, dnešní obchodní cestující už bez mobilu prakticky nemůže existovat. Kontakty, harmonogram schůzek, jízdní řády, mapy, kancelářské aplikace, to vše dnes zcela samozřejmě obsahuje každý mobilní telefon. Jenže doba jde neustále dál a prostřednictvím mobilních telefonů probíhají rezervace letenek, ubytování i dalších služeb (Google uvádí, že loni 79 procent „mobilních cestovatelů“ provedlo rezervaci pomocí mobilu), mobil slouží ke komunikaci s hotelem či s cestovní kanceláří apod. Hotely cílící na business klientelu dnes často instalují technologie, díky kterým si host může mobilem odemknout pokoj, ovládat jím televizi a další technologie v pokoji apod. A zapomenout nesmíme ani na leteckou dopravu. Doby, kdy musel být mobil či tablet vypnut po celou dobu letu a pasažér byl na několik hodin odříznut od spojení se světem, jsou definitivně minulostí. Wi-Fi připojení na palubách letadel je již dnes běžnou záležitostí, a obchodní cestující tak na svých mobilních zařízeních mohou po celou dobu letu vyřizovat obchodní korespondenci, surfovat po internetu nebo relaxovat během využívání systému palubní zábavy.
Obchodní cestující bez chytrého mobilního telefonu je dnes asi stejně pravděpodobný jako nealkoholická vodka…
Samostatnou kapitolou jsou mobilní platby. I obchodní cestující používají mobil jako peněženku a prostřednictvím speciálních aplikací odesílají nafocené účtenky ke zpracování do svých bank. Tedy pochopitelně tam, kde to legislativa umožňuje a doklady nejsou vyžadovány ve své originální papírové verzi. DCC Forum zveřejnilo výsledky výzkumu, podle kterých 51 procent obchodních cestujících věří, že v příští dekádě budou pomocí mobilu realizovány veškeré platby. Zkrátka a dobře, obchodní cestující bez chytrého mobilního telefonu je dnes asi stejně pravděpodobný jako nealkoholická vodka…
V sítích i během pracovních cest
S rozmachem mobilních zařízení jde ruku v ruce i boom sociálních sítí. A byli byste na omylu, pokud byste si mysleli, že obchodní cestující budou k tomuto fenoménu imunnější než ostatní typy turistů. Je třeba si uvědomit, že většinu dnešních obchodních cestujících tvoří mileniálové, kteří žijí více virtuálně než reálně. To je samozřejmě nadsázka, ale nic to nemění na tom, že ani během svých pracovních cest se mileniálové nevzdávají svých návyků, a tak se jejich facebookové, twitterové a instagramové profily plní fotografiemi a dalšími příspěvky z navštěvovaných destinací. Statistiky hovoří například o tom, že 70 procent příspěvků na Instagramu nějak souvisí s cestováním. A jen pro dokreslení dodejme, že podle Boston Consulting Group je u mileniálů dvakrát pravděpodobnější, že budou pomocí mobilních telefonů sdílet fotografie ze svých cest než u ostatních generací cestovatelů. Tento trend bude podle všeho letos ještě sílit. A nejde zdaleka jen o sdílení fotografií. Účty na sociálních sítích lze propojit s rezervačními systémy, čehož dnešní obchodní cestující využívají k tomu, aby si například naplánovali sezení v letadle vedle svých přátel apod.
Bezpečnost alfou i omegou
Je samozřejmě logické, že takto masivní využívání osobní elektroniky klade enormní nároky na kybernetickou bezpečnost. Rizik, s kterými musí dnešní obchodní cestující počítat, je celá řada – od prosté krádeže telefonu či notebooku s citlivými daty přes možnost hackerského útoku v nezabezpečené Wi-Fi síti až po únik osobních dat z hotelového rezervačního systému. Stále více firem bude zřejmě v letošním roce školit své zaměstnance v oblasti kyberbezpečnosti. Každopádně největší letošní (a vpravdě globální) výzvou v této oblasti je správné nastavení procesů ve firmách tak, aby odpovídaly novým legislativním podmínkám, konkrétně Obecnému nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Hoteliéři i další dodavatelé služeb musejí prověřit zabezpečení svých rezervačních systémů, přenastavit pravidla věrnostních programů apod. Práce je v tomto směru víc než dost…
Nejde ale jen o bezpečnost kybernetickou, do centra pozornosti se v souvislosti s děním ve světě vrací i fyzické bezpečí účastníků služebních cest. Firmy se víc než dřív zajímají o to, jakými nástroji zajistí dodavatelé a zprostředkovatelé služeb bezpečí jejich zaměstnanců, což se může u jednotlivých hráčů na trhu obrátit v konkurenční výhodu. V době, kdy se dodavatelsko-odběratelské vztahy napřimují, musí zprostředkovatelé nabídnout přidanou hodnotu, aby odůvodnili svoji existenci. A právě nástroje umožňující sledování pohybu obchodních cestujících, komunikaci s nimi či asistenci v případě problémů, jsou jedním z příkladů.
Konec ignorace sdílené ekonomiky
Bezpečnostní aspekty byly (resp. v řadě případů stále jsou) argumentem proti využívání služeb sdílené ekonomiky v oblasti služebních cest. Jenže i v tomto směru si cestovatelské zvyklosti mileniálů razí cestu jako buldozer, což souvisí mj. i s megatrendem zvaným bleisure, kterému jsme se několikrát obsáhle věnovali na stránkách COT v posledních dvou letech. Poptávka po sdíleném ubytování, dopravě i jiných službách z jejich strany roste a jednotlivým hráčům nezbývá, než se přizpůsobit. Firmy jako Airbnb či Uber vytvářejí speciální produkty šité na míru business klientele (a bezpečnost je jedním z jejich klíčových parametrů), cestovní politiky řady korporací přestávají sdílené služby přehlížet a cestovní kanceláře specializované na služební cesty uzavírají s těmito alternativními poskytovateli služeb smlouvy. Trend je tak silný, že jsme mu věnovali samostatný článek na str. 12–13.
Ceny ubytování rostou
K růstu popularity sdíleného ubytování přispívá mj. současný růst cen klasických hotelů, resp. jejich cenová politika. Podle studie 2018 Global Travel Forecast by se letos měly ceny hotelového ubytování v globálu zvednout o 3,7 procenta, v Evropě by měl být nárůst nejvyšší. Dá se říci, že hotely začínají následovat příklad aerolinií a řadu dříve běžných služeb zpoplatňují. Stále více hotelů například nechává hosty platit za bezdrátové připojení k internetu (přestože bezplatná Wi-Fi je klíčovým požadavkem cestujících businessmanů), snídaně, úschovu zavazadel, parkování, dřívější odjezd apod., tedy za služby, které byly dříve běžně v ceně a hotely se předháněly, kdo nabídne „nadupanější“ balíček. Dnes se ale (mj. díky on-line srovnávačům) odehrává většina konkurence v cenové oblasti, je tedy logické, že se hotely snaží cenu opticky srazit co nejníže. A patrný je také odklon od fixních korporátních sazeb k dynamické cenotvorbě. Zde se opět otevírá prostor pro cestovní kanceláře (TMC), aby prokázaly své vyjednávací schopnosti a pro své klienty vymohly výhodnější podmínky…
Přímé rezervace a další trendy
Hoteliéři se u aerolinek inspirovali ještě v dalším ohledu – i oni se snaží klienty přimět k přímým rezervacím prostřednictvím svých vlastních webových stránek. Že se tak děje k pramalé radosti zprostředkovatelů, je jasné. Nástroje a strategie na podporu přímých rezervací jsou každopádně čím dál sofistikovanější a budeme sami zvědavi, kam se situace v příštích letech vyvine.
Pokud jde o ceny, dobrou zprávou pro firmy vysílající zaměstnance na služební cesty může být ta, že podle prognózy IATA by letos nemělo dojít k růstu cen letenek. A to navzdory zvyšující se ceně paliva či sdružování dopravců do megaskupin.
Další změny, kterými trh se služebními cestami v letošním roce projde, souvisejí třeba se zaváděním standardu NDC, který je revolucí v distribuci letenek, s novými pravidly pro věrnostní či incentivní programy, s vývojem nových mobilních aplikací využitelných při služebních cestách, stejně jako s ekonomickým a geopolitickým vývojem ve světě. Zkrátka a dobře, business travel bude opět dynamicky se měnícím odvětvím. Držíme vám palce, ať se v tomto turbulentním světě neztratíte.
Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...
Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní soutěže a přehlídky turisticko- propagačních materiálů Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.
Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....