Business klientela očima hoteliérů

Global Business Travel Association očekává v roce 2020 v segmentu business celosvětový nárůst výdajů spojených s cestováním na 1,6 bilionu dolarů. Připravení hoteliéři tak mohou nejen zvýšit výnosy v tomto segmentu, ale získat nové bonitní klienty a dlouhodobá partnerství. Postupný růst přináší na trh nové rezervační systémy, případně portály zaměřené na tento segment a roste také důležitost organického vyhledávání na webu. Co tedy můžeme udělat pro to, abychom získali patřičnou část z tak velkého trhu?

Marketing je ve své podstatě postaven na znalosti zákazníka. Vím-li, kdo je mým zákazníkem, dokážu relativně přesně zacílit a „trefit do černého“. Nevím-li, bude to jistě vědět má konkurence. A nejen v případě business klientů platí, že co platilo před pár lety, dnes již platit nemusí. Postoje, hodnoty a způsoby mladších generací během výběru míst k přenocování a organizace cest vůbec jsou značně odlišné od postojů a hodnot jejich rodičů.

Podle studie společnosti Leonardo představuje „průměrného“ business klienta člověk ve věku 45 let, který cestuje většinou se svým notebookem nebo výkonným tabletem schopným alespoň částečně nahradit „komfort“ jeho kanceláře. Více než polovina business klientů používá denně sociální média a bez Wi-Fi se neobejde 75 % z nich. Necelá polovina klientů během svých cest a pobytů cvičí. A na jakých místech hledají business klienti své hotely? Pouze 1 % cestujících hledá hotel, který musí být blízko letišti. Více než polovina cestujících hledá hotel v blízkosti svých klientů, případně obchodních setkání a méně než polovina cestujících hledá tu nejnižší cenovou nabídku při výběru hotelu. Z hotelového vybavení a služeb je pak nutná Wi-Fi, možnost zdravého stravování, fitness a posilovna, lokalita, dostupnost dopravy, flexibilní věrnostní program, jednoduché a přehledné účtování a nerušený, klidný spánek.

Zdůrazněme svou lokalitu včetně dalších míst využitelných v rámci pracovních cest

Nabídněme svým klientům něco víc než pouze mapu, případně dopravní instrukce se vzdáleností od letiště a dalších dopravních uzlů (toto je však stále jistě důležité). Zdůrazněme ještě další služby v okolí svého hotelu, které by mohli naši klienti potřebovat, jako například kancelářské budovy, častá místa obchodních schůzek, konferenční prostory apod. Vedle toho přidejme informace o obchodech, lékárnách apod. Prostě vše, co by mohl náš klient během svého pracovního pobytu potřebovat.

Za posledních několik let stoupl v rámci vyhledávacích dotazů ve webových vyhledávačích mimo jiných mnohonásobně výskyt slovního spojení „near me“.

Dejme najevo své cílení ihned na první stránce naší webové nabídky pohodlně dostupné z mobilního zařízení

Rozhodování při výběru vhodného ubytovacího zařízení je dnes časově nenáročnou aktivitou, což platí o to více pro naši business klientelu. Odehrává se nezřídka během cesty samotné, a to samozřejmě pomocí mobilního telefonu. Za posledních několik let stoupl v rámci vyhledávacích dotazů ve webových vyhledávačích mimo jiných mnohonásobně výskyt slovního spojení „near me“. V roce 2015 hovořil Google dokonce o zhruba 34násobném nárůstu výskytu tohoto spojení za poslední 4 roky. A business klientela se na tomto nárůstu jistě podílí značnou měrou.

Pokud takový klient nepochopí ihned z první stránky našeho webu, že je na správném místě, pokračuje v hledání rychle dál.

Bezplatná a dostatečná konektivita

Bezplatné Wi-Fi připojení je snad až na výjimky dnes již samozřejmostí, minimálně je to samozřejmostí v očekávání našich zákazníků. Stejně tak je to s jeho rychlostí a přívětivostí připojení. Hotely s negativními recenzemi v tomto směru mají při rozhodování o pobytu business klientů jistě podstatně horší pozici. Hotelový pokoj se na čas pobytu stává zároveň pracovní kanceláří, v níž je samozřejmý dostatek dostupných a snadno dohledatelných elektrických zásuvek, dostatek pracovního místa na stolku pro notebook a případné další pracovní materiály, pohodlné sezení apod.

Hotelový pokoj se na čas pobytu stává zároveň pracovní kanceláří

Hotelový pokoj se na čas pobytu stává zároveň pracovní kanceláří
 

Přístupnost a kvalita dalších služeb

Mezi další služby často vyhledávané zástupci business klientely je možné uvést možnost bezpečného parkování (většinou ne nejlevnějších vozů), služby baru a restaurace provozované do pozdnějších večerních hodin s vybranější nabídkou (naši klienti se rádi večer před svými kolegy předvádějí), provoz obchodu se suvenýry, fitness apod.

Flexibilní věrnostní program

Přestože pobyty našich business klientů jsou většinou hrazeny z „cizích“ zdrojů, výhody sbírané v rámci věrnostních programů již mohou získávat sami a mohou je následně využít při příští návštěvě, například již se svou rodinou apod. Je patrné, a mnohé zkušenosti to jen dokazují, že pokud se business klientovi, účastníkovi kongresu apod. v dané destinaci a našem hotelu zalíbí, rád se o své pozitivní zážitky bude chtít podělit příště také se svými nejbližšími. A pokud k tomu bude mít ještě nějakou tu věrnostní výhodu, o to lépe.

Speciální nabídky a lokální partnerství

Nečekejme pouze na případnou poptávku, připravme si speciální nabídku pro business klienty a aktivně je oslovujme. Neočekávejme, že si sami rezervují ubytování právě u nás, protože v e-mailové schránce již mají další a třeba i lepší nabídku od našich konkurentů. Zaměřme se na obchodní společnosti, univerzity a další subjekty v našem okolí využívající častěji příjezdy korporátních manažerů, obchodních zástupců, cizích akademických pracovníků apod. a budujme s nimi dlouhodobá pro obě strany přínosná partnerství.

Zvýšení počtu business klientů k nám jistě nepřijde samo a jistě také nepřijde již příští týden. Pokud známe svého klienta, znalost toho, co nabízet, kde to nabízet a jak to nabízet již přijde sama a s ní možná i část z oněch predikovaných 1,6 bilionu dolarů.

doc. Ing. Jan Hán Ph.D.prorektor pro výzkum a spolupráci s praxí VŠH
han@vsh.cz
 
Ing. Štěpán ChalupaVysoká škola hotelová v Praze
odborný asistent katedry marketingu
chalupa@vsh.cz
 

Nejnovější články z rubriky MICE

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Vrátí se k nám v roce 2023 běžný rytmus?

Rozhovor s Lenkou Žlebkovou, ředitelkou Kongresového centra Praha, byl domluvený více než týden, na klidnější dopoledne prvního březnového pátku. Světové události ale na dohody tohoto typu ohled jaksi neberou. Setkali jsme se nakonec o několik hodin později....

Číst více