Automobilismus i romantika na zámku

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Statistiky, analýzy i reálné zkušenosti ukazují, že náročná klientela utrácí v destinaci jednoznačně více financí a pro řadu lokalit je vyhledávaným a žádaným klientem. Jak je tomu v Libereckém kraji a čím může tento kraj takovouto cílovou skupinu zaujmout?

Region má o bonitní klientelu jednoznačně zájem. Uvědomuje si však, že se pro něj v tuto chvíli jedná spíše o okrajový segment trhu – současný stav infrastruktury ani aktuální epidemiologická situace cílení na tuto skupinu turistů moc nenahrává. „Stále nemáme dostačující dopravní spojení, zejména pak to železniční není úplně hodno roku 2020. Infrastruktura cestovního ruchu má rostoucí kvalitu, ale není na úrovni západní Evropy. Stále se tak projevuje celková podfinancovanost cestovního ruchu,“ připustil Jakub Šeps, vedoucí oddělení cestovního ruchu Krajského úřadu Libereckého kraje.

Po čem touží

Přesto si však region v mnoha ohledech věří a má pro bonitní či náročné turisty připraveno poměrně unikátní téma, kterým by je mohl uchvátit. Tím je tzv. Křišťálové údolí. „Jde o jednotnou prezentaci skla, bižuterie a šperkařství, které z našeho kraje pochází. Označení český křišťál má zvuk. Lustry zdobí paláce po celém světě, vánoční ozdoby dělají radost o každých Vánocích a šikovné ruce sklářů dokážou vykouzlit prakticky cokoliv,“ popsal téma Jakub Šeps. Tematika skla je dle něj velmi populární nejen v Evropě, ale také v asijských zemích. „Plánem pro letošní rok bylo otevřít Křišťálové údolí světu. Aktuální situace plány trochu zbrzdila, ale hned po opětovném startu mezinárodního cestovního ruchu budeme připraveni téma představit a prezentovat,“ poznamenal.

Kromě toho má ale kraj podloženo, že nároční turisté vyhledávají také kompletně zorganizovaný program od A do Z, který nabízí vyšší četnost unikátních zážitků. „Právě jedinečnost ve spojení s vysokým standardem služeb je tím, na co je možné tuto klientelu nalákat,“ doplnil Jakub Šeps. Čím jiným kromě Křišťálového údolí tak může Liberecký kraj zaujmout? „Z dalších témat vidíme velký potenciál v automobilismu a jeho vztahu ke zdejšímu regionu. Ferdinand Porsche je rodák z Vratislavic nad Nisou, Škodovka se vyrábí v nedaleké Mladé Boleslavi a třeba Liaz znamená Liberecké automobilové závody,“ připomněl vedoucí odboru cestovního ruchu. Atraktivními pak mohou být i zážitkové programy na hradech a zámcích, které nabízejí možnost vyzkoušet si dobové kostýmy či povečeřet při svíčkách v jejich prostorech. „Právě na tuto zážitkovou turistiku se zaměřuje například nově otevřený zámecký okruh v Doksech. Zájemci si zde mohou užít celý večer včetně večeře, divadelního představení a třeba i koupele v historické vaně,“ odhalil jeden příklad za všechny Jakub Šeps.

Odkud přijíždějí

Většina bonitních návštěvníků přijíždí do kraje převážně z Německa, zemí Beneluxu a z USA. V menší míře pak Liberecký kraj zajímá i cestovatele z Koreje. Nejčastěji ale tito návštěvníci zůstávají v kraji pouze na jednu noc nebo se jejich pobyt dá dokonce počítat jen na hodiny – to platí hlavně pro turisty přijíždějící z Prahy. „Co se týče průměrné útraty zahraničních turistů, tak ta kolísá v závislosti na jednotlivých destinacích od 4 386 Kč v Máchově kraji až po 7 010 Kč v Krkonoších,“ doplnil Jakub Šeps.

Má u nich kraj šanci?

Bonitní klientela se navíc stává v posledních letech poněkud náročnější, především pak v požadavcích na doplňkové hotelové služby. „Ubytování a kvalitní strava jsou standardní požadavky. Aktuá­lně proto rozšiřujeme spíše wellness služby, animátorské služby pro rodiny s dětmi. V zimním období lyžařské balíčky se zajištěním skipasu předem či skibus s dopravou ke sjezdovým a běžeckým tratím,“ popsal hlavní aspekty oblasti Harrachova Ivan Bäuml, ředitel hotelu Svornost, pro který je bonitní klientela jednoznačně významnou cílovou skupinou. Připustil však, že v současné době ovlivněné nemocí Covid-19 se hotely nemohou v žádném případě spoléhat pouze na jeden typ klientů a musejí zásadně diverzifikovat. „Naše zařízení se vždy soustředilo především na střední a střední vyšší klientelu. V této oblasti si neděláme ambice na klien­telu vysoce movitou. Tento typ klientely nebude jezdit do Harrachova, což je logické a není to pro nás zásadní handicap,“ vysvětlil Ivan Bäuml a dále doplnil: „Velmi se nám proto osvědčily seniorské pobyty s rehabilitacemi a wellness službami, kde získává na důležitosti nejen zahraniční, ale i tuzemská klientela.“

Podobně to pak vidí v kontextu celého kraje i Jakub Šeps. „Troufnu si říct, že náročná klientela pro Liberecký kraj nebude nikdy primární cílovkou. Určitě bude nabývat na významu – to je ostatně náš cíl. Sportovní vyžití ve spojení s poznáváním historických a přírodních památek ale bude vždy hrát prim. Ostatně geologické rozpoložení kraje nás k tomu předurčuje,“ poukázal na závěr.

 

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více