Aktuální témata hotelnictví a cestovního ruchu na 7. ročníku konference Vysoké školy hotelové v Praze

Přední odborníci cestovního ruchu, hotelnictví a gastronomie se sešli ve středu 21. října 2015 na půdě Vysoké školy hotelové v Praze, aby diskutovali aktuální projekty, příležitosti i překážky rozvoje těchto oborů a využili nabízejících se možností spolupráce jednotlivých institucí z veřejné i soukromé sféry.

Již 7. ročník mezinárodní vědecké konference Hotelnictví, turismus a vzdělávání 2015 (HTV) jim k tomu poskytl mimořádné příležitosti. V dopolední plenární části konference vystoupili vrcholní zástupci Ministerstva pro místní rozvoj ČR, České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, Asociace cestovních kanceláří ČR, Ministerstva financí ČR a dalších významných institucí. V následující panelové diskusi, zaměřené především na problematiku zvyšující se administrativní zátěže podnikatelů v sektoru HORECA, pak mimo jiných diskutovali zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva pro místní rozvoj ČR, Státní zemědělské a potravinářské inspekce, Asociace hotelů a restaurací ČR, Ministerstva financí ČR společně se zástupci podnikatelů a akademické obce. Diskuse se orientovala především na zavádění systému elektronické evidence tržeb, proces výběru místních poplatků a značení alergenů v restauracích.

Odpolední část konference realizovaná v dílčích odborných sekcích se zaměřovala na aktuální dění v oblastech hotelových a restauračních informačních systémů, gastronomie, destinačního managementu a marketingu hotelů a gastronomických zařízení. Odborné příspěvky účastníků jsou k dispozici ve sborníku konferenčních příspěvků, který je ke stažení na stránkách konference www.vsh.cz/konference. Klíčová témata jednotlivých odborných sekcí se zaměřovala mimo jiné na vývoj hotelových informačních systémů, aktuální trendy v distribuci hotelových produktů, kontrolní činnost v gastronomických zařízeních, moderní gastronomické technologie, moderní metody a nástroje reklamy či konkurenceschopnost českých i zahraničních destinací cestovního ruchu na vysoce konkurenčním trhu.

Konference se zúčastnilo více než 200 zástupců akademické, soukromé i veřejné sféry z České republiky a několika evropských zemí.

Záštitu nad konferencí převzali Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, místopředseda vlády ČR pro vědu, výzkum a inovace a Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Generálním partnerem konference byla agentura CzechTourism. Mediálním partnerem konference byla společnost C.O.T. media.

Panelová diskuse

Tradiční součástí konferenčního pléna je panelová diskuse, která byla letos zaměřena na administrativní zátěž podnikatelů v sektoru HORECA. Moderátor diskuse Ing. Petr Studnička, PhD., vedoucí katedry hotelnictví, přivítal v úvodu zástupce jednotlivých subjektů a tematicky rozdělil diskusi do tří okruhů – legislativní změny, administrativní zátěž podnikatelů a spolupráce subjektů v oboru. MUDr. David Grünthal, ředitel odboru podnikatelského prostředí a vnitřního obchodu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, hovořil zejména o snižování administrativní zátěže a o zavádění elektronické evidence tržeb v sektorech Ubytování a Stravování a pohostinství. Ředitelka odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj ČR Ing. Jitka Mattyašovská se zaměřila především na možnou legislativní úpravu místních poplatků za lázeňský nebo rekreační pobyt a z ubytovací kapacity. Ing. Jindřich Pokora, ředitel odboru kontroly, laboratoří a certifikace Státní zemědělské a potravinářské inspekce, seznámil posluchače s výsledky prováděných kontrol zaměřených na alergeny ve stravovacích zařízeních. Prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Ing. Václav Stárek se vyjádřil k hlavním novinkám v oboru, mezi které patří elektronická evidence tržeb, místní poplatky, činnost kontrolních orgánů a spolupráce jednotlivých subjektů. Za Ministerstvo financí ČR sdělil aktuální stav přípravy elektronické evidence tržeb v České republice Ing. Martin Šabo, zástupce ředitele odboru účetnictví. Ředitel Parkhotelu Plzeň Libor Vlach se věnoval významu projektu Evropské hlavní město kultury Plzeň 2015 pro ubytovací zařízení a konfrontoval názory představitelů státní správy s vlastními podnikatelskými zkušenostmi.

Sekce 1 – Hotelové a restaurační systémy

Sekci Hotelových a restauračních systémů moderovala Ing. Martina Sochůrková, odborná asistentka katedry hotelnictví. Úvodním vystoupením zahájil odbornou sekci Ing. Jaromír Pažout, ředitel firmy Bookassist pro český a slovenský trh, s tématem „Rezervační systém je základem úspěšné přímé 360° strategie hotelu“, který nastínil hlavní trendy i úskalí internetového prodeje v oboru hotelnictví. Problematiku revenue managementu přiblížila zástupkyně společnosti Perfect Hotel Concept Ing. Jiřina Jenčková, která je ambasadorkou společnosti IDeaS pro Českou a Slovenskou republiku, s příspěvkem na téma „Využití systémů pro snazší aplikovatelnost Revenue Managementu“. Třetí vystupující byla Hedvika Trunečková, product manager firmy ASW Systems, která reprezentuje systémy Protel a Septim. Se svým příspěvkem „Zůstaňte ve spojení se svými hosty“ ukázala netradiční pohled na hotelový software jako na nástroj pro komunikaci s hosty. Trendy internetového marketingu ve spojení s IS v gastronomii představil ředitel společnosti Zomato Michal Mládek s příspěvkem „Zomato jako marketingový nástroj pro restaurace“. Posledním vystupujícím byl Ing. Rastislav Žitný, PhD., působící na Univerzitě Konštantína Filozofa v Nitře. Prezentoval výsledky výzkumu univerzity zaměřující se na zlepšení efektivnosti hotelů a příspěvek na téma „Možnosti zvýšenia efektívnosti hotelových zariadení v Nitrianskom regióne“, který zahrnoval i problematiku hotelových systémů a internetového prodeje. Jednotlivá témata pokryla aktuální trendy v oblasti hotelových a restauračních systémů a byla přínosem jak z hlediska teorie, tak praxe.

Sekce 2 – Gastronomie

Gastronomickou sekci, na které vystoupilo pět řečníků, řídila Ing. Blanka Zimáková, tajemnice katedry hotelnictví. Prvním vystupujícím byl Jan Myška, obchodní manažer firmy Retigo. Účastníci se dozvěděli mnoho zajímavostí o trendech v přípravě teplých pokrmů a o vývoji kuchyňských technologií. Mezi základní a dnes již nepostradatelné pomocníky v kuchyni patří nejen konvektomat, ale i holdomat, shocker či vakuovačka. O výsledcích z kontrolní činnosti Státní zemědělské a potravinářské inspekce ve společném stravování informovala Ing. Kateřina Pavelková, metodik Ústředního inspektorátu SZPI. Z kontrolní činnosti vyplývá, že platné právní předpisy byly porušeny u více než 30 procent kontrolovaných subjektů.

Moderní vzdělávací projekt pro hotelové a gastronomické školy Kulinářské umění prezentoval Jiří Roith, majitel společnosti R&B Gastronomy. O využití tradičních tuzemských destilátů v současné progresivní mixologii hovořil Bc. Achim Šipl, global brand ambas­sador společnosti Rudolf Jelínek. Svoji prezentaci zakončil přípravou zmrzliny vyrobenou velmi atraktivním způsobem ze slivovice R. Jelínek, tekuté smetany a suchého ledu, kterou účastníci mohli i ochutnat. V závěru gastronomické sekce vystoupil Ing. Zbyněk Vinš, odborný asistent katedry hotelnictví, který přítomné informoval o své účasti a zážitcích při natáčení pořadu České televize Černé ovce, ve kterém působí jako odborný expert. Pořad byl zaměřen na svíčkovou na smetaně.

Sekce 3 – Destinační management

Sekce Destinační management nesla podtitul „City Tourism“. Městský cestovní ruch byl ústředním tématem sekce a prolínal se příspěvky všech vystupujících. Přítomné v rámci sekce za katedru cestovního ruchu provázela odborná asistentka Ing. Anna Doležálková a za řečnickým pultem se vystřídali celkem čtyři řečníci. Jako první dostala slovo PhDr. Jolana Kopřiva Myslivcová, ředitelka školy kultury podnikání v cestovním ruchu TYRKYS, s aktuálním příspěvkem zaměřeným na téma „Praktické problémy právní úpravy průvodcovské činnosti v Praze“. Následující čilá diskuse naprosto jednoznačně demonstrovala v praxi, nakolik aktuální toto téma v současné době v České republice je. Druhé vystoupení hostů ze Slezské univerzity v Opavě Ing. Evy Vavrečkové, Ph.D., a doc. RNDr. Jiřího Vaníčka, CSc., na téma „Význam kulturního turismu pro destinaci ČR“ se ústředního tématu sekce týkalo z obecného pohledu a u přítomných nevyvolávalo tak rozporuplné reakce, jako tomu bylo v případě předchozího vystoupení.

V pořadí třetí příspěvek se tematicky týkal hlavního města Prahy a přednesly jej reprezentantky Prague Convention Bureau Ing. Dagmar Brožová a Ing. Markéta Růtová. Tématem jejich příspěvku byla „Case Study kandidatury na kongres ICCA“. Přítomné prezentující samy stály u zrodu celého procesu, prošly si oběma kandidaturami (jak první neúspěšnou, tak druhou úspěšnou), a publiku tak zprostředkovaly velmi zajímavý pohled do zákulisí procesu kandidatury na tak významný mezinárodní kongres, jakým kongres ICCA bezesporu je. Celou sekci uzavřelo svěží vystoupení doc. Ing. Jany Pitekové, PhD., z Katolíckej univerzity v Ružomberku. Svůj příspěvek na téma „Špecifiká mesta Vysoké Tatry ako cieľa cestovného ruchu“ zaměřila na město výjimečné svou polohou, podílem urbanizovaného území, počtem obyvatel a posláním, na město, které patří k nejvýznamnějším destinacím v Evropě. Příspěvek analyzoval výhody a nevýhody vyplývající ze statusu města ve vztahu k cestovnímu ruchu.

Sekce 4 – Marketing v sektoru HORECA

O marketing je stále zájem. Je to téma, kterému rozumí každý? To, že je o marketing zájem, je možná způsobeno tím, že posluchači nejrůznějších seminářů i někteří účastníci naší sekce chtějí slyšet něco nového o propagaci produktů i firem, nebo o umění prodeje. Tak je totiž obsah marketingu chápán širokou veřejností, a to nejen laickou, ale často i veřejností odbornou. Zdá se, že vlivem sdělovacích prostředků, které toto chápání marketingu posilují, „přece každý ví“, že se jedná o to, abychom za podpory reklamy a dalších prostředků propagace prodali své produkty, přiměli zákazníka k nákupu. Mnohem méně lidí umí vysvětlit samotnou podstatu marketingu, která spočívá v odhalování, predikování, ovlivňování a uspokojování potřeb a přání cílových zákazníků za účelem dosažení plánovaných cílů firem a organizací. Marketing předchází prodeji a propagace je jen jednou z jeho součástí. V letošním roce vystoupila například prezidentka České marketingové společnosti doc. PhDr. Jitka Vysekalová, Ph.D., autorka mnoha odborných publikací, například letošní úspěšné knihy, kterou napsala společně s populárním televizním moderátorem Karlem Voříškem, jejíž název zní – Jak být přesvědčivý a neztratit se v davu. Svůj příspěvek nazvala Reklama očima české veřejnosti – Jak se mění postoje Čechů k reklamě, a seznámila nás s vývojem postojů k reklamě jak v číslech, tak v obrazech. Pozvání, navzdory vysokému pracovnímu vytížení, přijal v cestovním ruchu známý lektor osobního rozvoje, kouč a mentor, Milan Pavelka, MBA, ze společnosti BrainBooster. Téma jeho příspěvku znělo tajemně – Nedokonalí lidé v dokonalých představách. Po dvou letech mezi nás opět zavítala prof. Pilar Blanco Calvo z Universidad de Valladolid, která stejně tak jako před dvěma lety, zaujala všechny svým velmi poutavým vystoupením doprovázeným četnými otázkami posluchačů. Téma, které vzbudilo velký ohlas, nazvala – La gastronomie dans le tourisme: analyse des aspects relatifs à la communication (Gastronomie v cestovním ruchu: analýza aspektů komunikace). V rámci vystoupení bylo popsáno mnohé z kulturních rozdílů mezi francouzskou a španělskou gastronomií včetně významu chutí, ale i rozdílného vnímání barev v propagaci. Vedoucí sekce doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D., která se dlouhodobě výukou marketingu zabývá a snaží se o rozšíření okruhu těch, kdo pochopí jeho podstatu i důležitost a budou ho ve své práci v celé jeho šíři i hloubce uplatňovat, věří, že jednání sekce naplnilo očekávání všech hostů – vystupujících i posluchačů.


Foto: Bc. Kevin Dostál


Podrobnější informace o konferenci na
http://www.vsh.cz/cs/veda-a-vyzkum/konference-vsh 

doc. Ing. Jan Hán Ph.D.Vysoká škola hotelová
prorektor pro výzkum
han@vsh.cz
www.vsh.cz/vyzkum
 
Ing. Veronika Studničkovávýkonná redaktorka časopisu Czech Hospitality and Tourism
chtp@vsh.cz
 

Autoři

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více
Foto: AHR ČR

Pavel Hlinka nositelem Gaspart Bonet Foundation Award

Během 84. valného shromáždění konfederace HOTREC, které se uskutečnilo v Praze, obdržel Pavel Hlinka evropské ocenění za svůj mimořádný přínos k propagaci odvětví cestovního ruchu a pohostinství v České republice. V tiskové zprávě to uvedla Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR...

Číst více