Přestože prodeje letenek loni meziročně propadly o víc než 80 procent, agentury specializované na tuto komoditu mají jen velmi omezené možnosti žádat o vládní kompenzace. Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) proto vyzývá k podpoře IATA agentur.
Cestovní agentury specializované na prodej letenek IATA by loňský rok ze své firemní historie nejraději vymazaly. V polovině února 2020 uzavřela letecké spojení se světem Čína, uzavírka celosvětového leteckého provozu pak vyvrcholila o měsíc později. Od té doby se pracovníci letenkových agentur přeškolili na záchranáře a nyní převážnou část jejich práce zabírají refundace zrušených letů a komunikace se zklamanými klienty. Prodej letenek se loni propadl o dříve těžko představitelných 80,5 % oproti roku 2019. I v současné době se frekvence leteckých spojů stále nachází na úrovni 10–15 % minulých let.
IATA agentury reprezentují společnosti jako Air Marine, Asiana/Letuška.cz, Fly United, OK Tours, Student Agency a další. Jedná se o společnosti, jejichž služby využívá nejen široká veřejnost, ale i firmy a státní instituce. „V korporátním prodeji jsme vázáni dlouhodobými smlouvami, z nichž vyplývají naše povinnost jako jsou non-stop linka, personální zajištění, řešení komplikací vzniklých na služebních i soukromých cestách atd. Mnozí z nás pracují pro státní instituce na základě přísných kritérií a svoje závazky plníme bez přestávky i v tomto těžkém období pandemie,“ připomíná Josef Trejbal, předseda IATA sekce při ACK ČR.
Specializované pomoci se IATA agenturám zatím nedostalo a už téměř rok jsou prakticky bez příjmů. ACK ČR vyzvala vládní představitele s konkrétním návrhem podpory tohoto významného segmentu cestovního ruchu, na který se podle představitelů asociace v program COVID – Cestovní ruch zapomnělo.
V roce 2019 objem v ČR prodaných letenek přes specializované tzv. IATA agentury činil 8,3 miliardy Kč, to reprezentuje cca 922 222 kusů letenek
V roce 2020 objem v ČR prodaných letenek přes IATA agentury činil 1,6 miliardy Kč, to představuje cca 177 777 kusů letenek
Celkový rozdíl (pokles v počtu vystavených letenek) činí 744 445 letenek a je rozložen mezi všechny IATA agentury.
„Domníváme se, že pomoc státu podnikatelům by měla být spravedlivá a neměla by opominout některý z oborů, v tomto případě jeden z oborů českého cestovního ruchu. Přestože jsme malý, vysoce specializovaný obor, zaměstnání v něm našlo tisíc českých občanů a také náš obor s ročními tržbami v řádu miliard korun ročně je důležitou součástí české ekonomiky,“ uzavírá Trejbal.
Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.
Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...
Horská střediska vstupují do letní sezóny. Na české hory se letos chystá až 40 % Čechů, především na prodloužené víkendy. Nejčastěji zde hledají odpočinek i sportovní vyžití. Lanové dráhy budou moci namísto lyžařů využít turisté i cyklisté. Rekordní...