5 kroků pro úspěšnou obsahovou strategii

Pravidelné zveřejňování kvalitního obsahu je alfou a omegou úspěšné prezentace ve virtuálním světě. Jak obsah připravit, aby zapadal do marketingové strategie, byl úspěšný a budoval důvěru u zákazníků? Dnes vám nabízím pět ověřených kroků.

Pod pojmem obsahová strategie se zjednodušeně skrývá vše, co stojí například za zajímavými nadpisy u článků na blogu, přitažlivými posty na sociálních sítích apod. Vytváří rámec pro tvorbu obsahu, který přitahuje pozornost vašeho cílového publika, jemuž pak nemusíte nic násilně prodávat. Než začnete s vytvářením obsahové strategie, je důležité si zodpovědět několik klíčových otázek. Jsou to: cíle, publikum, místo, typ a měření.

1. Stanovení cílů

Na začátku si ujasněte cíle. S čím vám obsah má pomáhat? Čeho chcete dosáhnout? Nemá cenu psát blog, jenom proto, že vaši konkurenti ho také píšou nebo dávat příspěvky na facebookový profil, aby tam něco bylo. Pokaždé si stanovte, co má obsah přinést. Má pomoci rozšířit vaši databázi e-mailů a získat kontakty na potenciální zákazníky? Nebo příspěvkem chcete ukázat firemní zkušenosti, spolehlivost a budovat důvěru?

2. Pro koho tvoříte

Když si ujasníte, jaké jsou vaše cíle, druhým krokem s maximální důležitostí je cílová skupina. Tento bod je kriticky důležitý, protože pokud svoji cílovou skupinu neznáte, velmi těžce budete vytvářet relevantní obsah. Obsah tak sice budete tvořit, ale nic vám ve finále nepřinese.

Co o své cílové skupině víte? Jak hledají vaše služby? Jaká klíčová slova používají? Ve kterých skupinách na Facebooku je najdete? Ve které části svého rozhodování o nákupu hledají? Ponořte se do pátrání, staňte se na chvíli soukromým očkem a zjistěte, jaký obsah potřebují. Slova nebo fráze, která používají, pak přidejte do textů na webu a na sociálních sítích. Zvýšíte tak šanci, že vás snadněji najdou.

Analýzu své cílové skupiny určitě nepřeskakujte a neuzavírejte slovy „my cílíme na všechny“. Vytvářet obsah pro všechny je celkem nákladný koníček. Platí nepsané pravidlo, že ten, kdo cílí na všechny, necílí pořádně na nikoho.

3. Místa pro zveřejnění

Kde obsah zveřejnit? Nejdříve nás napadnou sociální sítě, kde je více než polovina internetové populace v Česku. Nezapomínejte ale ani na svůj web, blog a e-mail.

Publikování obsahu na sociálních sítích je snadné, ale nad obsahem tady nemáte pomyslně žádnou kontrolu, stejně jako nad fanoušky. Pokud byste o svůj firemní profil přišli, nezůstane vám vlastně vůbec nic. Z tohoto důvodu je ideální zaměřit se i na sociálních sítích na získávání leadů (e-mailových kontaktů) a obsah publikovat i na blogu, který je součástí vašeho webu.

Pokud budete komunikovat na různých sociálních sítích, počítejte s tím, že publikum každé sítě je jiné a má jiné preference a očekávání. K tomuto přihlédněte a testujte, jak úspěšný na jednotlivých kanálech bude.

4. Typ obsahu

Co ještě nesmí chybět? Typ obsahu. Jaký obsah budete připravovat? Možností je hned několik od článků na blogu, postů pro sociální sítě, videí, podcastů, e-booků a e-mailů až po webináře.

Pokud jste na startu, vyberte takový obsah, který bez obtíží připravíte a jeho příprava vás nebude zatěžovat více než je nutné. Samozřejmě nezapomínejte na svoji cílovou skupinu, pro kterou obsah tvoříte. Podle toho zvolte tu nejlepší variantu. Při základní analýze cílové skupiny se také zaměřte na to, jaký obsah preferuje. Potřebuje spíše články, detailní videa nebo něco stručnějšího? Obecně platí, že u dražších služeb nebo výrobků, je větší množství informací lepší.

5. Statistika a měření

Na co v závěru nezapomenout jsou statistiky. Možná si nyní řeknete „další čísla a práce“. Rozumím, ale bez čísel nebudete vědět, jak na váš obsah uživatelé reagují a jestli mají o něj vůbec zájem. A pro vás je to nápověda, že obsah nevytváříte zbytečně.

Pro webové stránky je nejlepší využít ­Google Analytics, který si zdarma na web nainstalujete. U sociálních sítí je to bez problémů, protože každá z nich má statistiku zpracovanou. Nejlépe je na tom Facebook, který vám prostřednictvím svých přehledů (pro firemní stránky) ukáže vše potřebné. Pro ještě hlubší analýzu doporučuji využít Facebook Analytics nebo ­Audience Insights (přehledy pro okruhy uživatelů). Plánujete-li spravovat svoji sociální prezentaci prostřednictvím publikačních nástrojů Hootsuite, Spredfast, Zoosphere, Later, pak všechny tyto nástroje mají analytiku velmi dobře zpracovanou.

Pro obsahovou strategii je klíčové znát své publikum a vědět, jaká témata s ním rezonují. Na základě toho si pak připravit systém pro tvorbu kvalitního obsahu, obsah vytvořit, publikovat a následně vyhodnotit. Držím vám pěsti, aby si váš obsah v letošním roce skvěle vedl a přinášel vám přesně to, co jste si na začátku určili.

Foto: Shutterstock.com

foto
Ing. Kateřina Rotterová MBA

Autorka textu je ze společnosti Destination Market­ing.

katerina.rotterova@destmark.eu
Tel: +420 605 376 527
http://www.destmark.eu/

 

Nejnovější články z rubriky Gastro

Foto: Shutterstock.com

Restaurační zahrádky ve „štatlu“ až do Silvestra

Zatímco v minulých letech končila sezona venkovního posezení u restaurací v centru Brna na konci října, letos si budete moci dát „škopek" nebo „červa" na zahrádce třeba na „Frajplacu" až konce roku. Městská část Brno-střed tak vyhověla žádostem...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratéři mají kontrolovat bezinfekčnost, AHR požaduje změny

Dosluhující vláda Andreje Babiše zpřísnila proticovidová opatření – počínaje pondělím 1. listopadu bude muset personál restaurací kontrolovat u hostů doklad o bezinfekčnosti. Restauratéři se nové povinnosti přizpůsobí, Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ale varuje před dalším poklesem tržeb...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Etiketa jiných kultur: Se Španělem u stolu

Se zaujetím se u čtenářů setkal článek o dvou pilířích španělské kultury, který jsme publikovali před několika týdny. Vraťme se proto ještě jednou na Pyrenejský poloostrov a zastavme se u specifických rysů španělského stolování. A začít nemůžeme jinde než u legendárních...

Číst více