5 globálních trendů v zážitkové turistice

Zatímco v přechozích několika letech chtěli lidé objevovat krásná místa, která zahlédli na Instagramu či jiné sociální síti, v následujících měsících se spíše obrátí k sobě samým, a to i v cestování. S tím logicky souvisejí i zážitky, které budou chtít prožít, nebo kvůli kterým se na cestu vůbec vydávají. Jaké trendy budou v rámci zážitkového turismu zažívat boom?

1. Extrémní wellness

Doba, kdy byly za jedinečný zážitek považovány wellnessové kúry či saunové rituály, je dávno minulostí. Dnes jsou již naprosto běžnou součástí těch nejobyčejnějších dovolených. Při hledání originálního zážitku proto lidé začali přistupovat k extrémním řešením – respektive k tzv. extrémnímu wellness, který neplní jen touhy lidí se sklony k masochismu, ale zaujal i běžnou populaci. Oproštění od běžného života těmto cestovatelům nabízí kupříkladu Island, konktrétně resort Deplar Farm se svým programem Eleven Life. Ten v sobě spojuje luxus s naprostým sžitím s přírodou. Kromě tradičních aktivit jako chytání lososů, házení sekerou, laser tagu, jízdy na kajaku, seskoku z vrtulníku na lyžích a sjíždění místních pohoří je jeho součástí i procházka po okolí v naprosté tmě, která má člověka zcela oddělit od vnějších podnětů. A podobných programů dnes existuje po světě již celá řada. V Polsku si mohou lidé vyzkoušet tzv. Wim Hofovy metody, pojmenované po známém nizozemském otužilci, který se věnuje extrémním sportům. Tento zážitek spočívá především ve výletech do hor s minimem oblečení nebo v ledových koupelích v přírodních vodních tocích.

2. Odhalování tajů zvířecí říše

Pro milovníky zvířat a přírody se začaly v posledních letech otevírat netušené možnosti toho, jak společně s místní faunou prožívat nové zážitky. Výběr je v současnosti již tak široký, že i cestovatelský portál TripAdvisor loni v říjnu vyčlenil tento typ turismu do samostatné kategorie, která nyní nabízí více než 1 000 zážitků spjatých se zvířaty. Lidé se tak mohou seznámit s chovem včel, zkusit si paddleboard pod dohledem psího společníka – corgiho, vydat se na kajak s ochránci přírody nebo se naučit jezdit na skateboardu s pomocí buldoka ověnčeného cenami. A pokud někdo touží po klidněji stráveném odpoledni, může si třeba půjčit na procházku lamu, nebo se na den stát pečovatelem o pandy.

3. Získávání místních dovedností

Aktuálně nejžádanější generace klientů – tedy mileniálové a generace Z – v sobě mají zakořeněnou touhu se neustále zlepšovat a získávat nové dovednosti. A to neplatí pouze v kontextu pracovních výsledků, ale i v osobním životě a cestování. Těmto turistům již nestačí se pouze s lokálními zajímavostmi seznámit, ale budou se je chtít i naučit. Boom proto zaznamenaly nejrůznější kurzy a workshopy, které jsou vázané na konkrétní lokalitu. Zájem o tento typ zážitkové turistiky vzrostl v posledních letech celosvětově o téměř 90 % procent. Popularitu tak zažívají třeba keramické dílny v Kambodži, lekce salsy v portorickém San Juanu nebo gladiátorská škola v Římě, která je umístěná nedaleko Kolosea. Škola nabízí pro jednotlivce i celé rodiny celodenní kurz, který udělá z každého člověka pravého gladiátora.

4. Podvodní objevování

Říká se, že člověk toho prozkoumal mnohem více ve vesmíru než pod vodou. V hloubkách světových oceánů se skrývají mnohá tajemství, která přímo vybízejí k prozkoumání. Stále více lidí proto láká potápění, na což v mnoha destinacích slyší nejen podnikatelé, ale i umělci. Na řadě míst po celém světě tak vznikají tzv. „podvodní muzea“ plná soch a skulptur. Tím nejznámějším je samozřejmě podmořské muzeum v mexickém Cancúnu, ale najít se dají třeba i v Izraeli, Itálii či u břehů Lanzarote. Očekává se, že popularitu amatérského potápění navíc podpoří i premiéra tohoto sportu na letních olympijských hrách v Tokiu, které byly kvůli koronaviru přesunuty na příští rok. A pro movitější a náročnější turisty je v tomto ohledu připravena i alternativa, kdy se mohou vydat objevovat krásy podvodního světa v pronajatých ponorkách.

5. Tradiční zážitky v mikroprovedení

Jak to tak zatím dle marketingových plánů destinačních společností vypadá, bude turismus většiny zemí světa v letošním roce postaven na domácích turistech. Z tohoto důvodu bude potřeba návštěvníky přesvědčit o tom, že i v nepříliš vzdáleném okolí od jejich domovů mohou zažít něco netradičního či adrenalinového. A nemusí se jednat o nic pompézního. Mikrozážitek může znamenat prakticky jakoukoliv aktivitu, která za malý peníz a obvykle za jedno odpoledne zanechá v člověku pocit, že zažil něco originálního. Ano, tento trend nepřináší žádný nový nápad, jak přilákat zákazníka – spíše říká, že je potřeba modernizovat a zatraktivnit již tradiční zážitky, jako jsou třeba bungee jumping, vyhlídkové lety po okolí, ochutnávky vína a jídel či prosté kempování za městem a pozorování hvězd. Lidé se k nim totiž budou opět vracet.

Foto: Shutterstock.com

Nejnovější články z rubriky Incoming

Foto: Petr Manuel Ulrych

EXPO 2020: CzechTourism představí Česko v Dubaji pomocí virtuální reality

Patnáct dní zbývá do slavnostního zahájení světové výstavy EXPO Dubaj 2020. CzechTourism na ní představí Česko pomocí virtuální reality. Na tiskové konferenci o tom v úterý informoval ředitel agentury Jan Herget. Návštěvníci výstavy se podle něj po...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Smartwings otevírá pravidelnou linku z Bratislavy do Dubaje

Letecká společnost Smartwings otevírá 24. října pravidelné přímé letecké spojení z Bratislavy do Dubaje ve Spojených arabských emirátech (SAE). Linka bude během zimního letového řádu provozována 1x týdně, každou neděli moderním letadlem Boeing 737 MAX 8. Dopravce...

Číst více
Foto: Petr Manuel Ulrych

MMR: Incoming a městský turismus ožijí na podzim

Pokud jde o výjezdový a domácí cestovní ruch, letní turistická sezona se vydařila. Mimo jiné díky řadě podpůrných programů a zákonu „lex voucher“. Tak by se dalo lakonicky shrnout, jak se včera na tiskové konferenci za děním v cestovním...

Číst více