Zájezdy zřejmě v příštím roce zdraží

Foto: Shutterstock.com Zájezdy na příští léto doporučuje AČCKA pořídit zavčas, příští rok mohou zdražit Foto: Shutterstock.com

Poptávka po zimních zájezdech na hory i do exotických destinací v posledních měsících neustále mírně roste. Do prodeje se už dostávají i zájezdy na příští letní sezonu, u které cestovní kanceláře nevylučují růst cen a doporučují proto včasné rezervace. Vyplývá to z tiskové zprávy Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Prodeje lyžařských a exotických zájezdů v průběhu podzimu mírně rostou, stále jsou však za hodnotami roku 2019. Například v říjnu byly podle AČCKA na 20 procentech stejného období předloňského roku. Očekávaná obsazenost hotelů v Alpách bude nicméně během zimy vysoká, zejména u turistů z Německa. Naopak z Česka, Slovenska a Polska lze dle asociace vypozorovat pomalý vývoj rezervací pro letošní zimu. „Turisté z těchto zdrojových zemí vyčkávají s rezervacemi podle pandemického vývoje a podmínek cestování,“ vysvětlila výkonná ředitelka asociace Kateřina Chaloupková.

Nejlépe se prý nyní prodávají pobyty u moře v Egyptě, Spojených arabských emirátech a na Maledivách s odletem do jednoho měsíce. Z exotických zájezdů vybírají čeští turisté země momentálně otevřené cestovnímu ruchu – Dominikánská republika, Kuba, Mexiko, Maledivy, Mauricius, Seychely, Keňa a Zanzibar. Rovněž narůstá poptávka po Thajsku, které se na začátku listopadu otevřelo turistům.

„Protože mnoho zákazníků cestovních kanceláří v posledních dvou letech neuskutečnilo žádnou dovolenou v zahraničí, dochází nyní k postupnému zvyšování poptávky i po letních zájezdech, avšak ve srovnání s rokem 2019 výrazně pomaleji,“ uvádí Kateřina Chaloupková. Většina cestovních kanceláří podle ní již představila nabídku pobytů a poznávání na rok 2022. „Kvůli navyšování nákladů na dopravu a rostoucí inflaci nelze vyloučit zvyšování cen letních zájezdů cestovních kanceláří v průběhu roku,“ upozorňuje Chaloupková a dodává, že riziko zvýšení cen se týká nových zájezdů. „Těm zákazníkům, kteří mají uzavřené smlouvy o zájezdu, navyšování cen nehrozí,“ uvádí. V této souvislosti je třeba dodat, že podle občanského zákoníku může cestovní kancelář zvýšit i cenu již prodaného zájezdu, a to v případě, že se zvýší cena za dopravu vyplývající ze zvýšení cen pohonných hmot nebo jiných zdrojů energie, vzroste daň nebo jakákoli dodatečná obdobná peněžitá plnění nebo úplaty z cestovních služeb poskytovaných podle smlouvy třetími stranami, které se přímo nepodílejí na poskytnutí zájezdu, včetně plateb spojených s dopravou, případně se změní kurz české koruny použitý pro stanovení ceny zájezdu. Zvýšení ceny ale musí pořadatel oznámit zákazníkovi minimálně 20 dnů před začátkem zájezdu. Ke zvýšení ceny již prodaného zájezdu navíc může cestovní kancelář přistoupit pouze tehdy, byla-li tato možnost výslovně uvedena ve smlouvě o zájezdu.

I v letošní sezoně podle AČCKA pokračuje trend poptávky po kvalitnějších službách, tedy po hotelech vyšších kategorií, doplňkovém servisu apod. „Snížení konkurence na českém trhu cestovních kanceláří a silná koupěschopnost zákazníků umožňuje zvýšit kvalitu nabízených služeb a prodávat služby s vyšší cenovou hladinou,“ vysvětluje dění na trhu Kateřina Chaloupková.

Nejnovější články z rubriky Asociace

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: Hana Krejbichová / Prague Convention Bureau

Zástupci kongresové Prahy si zvolili nové vedení

Ve středu 4. května se uskutečnila valná hromada Prague Convention Bureau, v rámci níž proběhla volba nového představenstva a členů revizní komise. Kongresový průmysl Prahy, který je oficiálně zastřešován právě Prague Convention Bureau, tak získal nové vedení.

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Restauratérům i ubytovatelům se vracejí hosté

Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR) ve spolupráci se společností Data Servis – informace zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na...

Číst více