Sociální média a marketingové trendy pro rok 2022

Foto: Shutterstock.com Ve světě sociálních sítí ještě vzroste důležitost krátkých videí Foto: Shutterstock.com

Nový rok je za dveřmi. Jaké trendy budou v příštích 12 měsících nejvíce ovlivňovat naši komunikaci na sociálních sítích? V aktuálním příspěvku vám nabízím několik hlavních.

Trendy tentokrát vychází převážně z analýzy společnosti Hubspot, která se dotazovala 1000 značek z oblastí B2B a B2C a jejich marketérů na investice do komunikace na sociálních sítí a na oblasti, na které se plánují zaměřit. Které to budou?

1. TikTok v centru dění

Jsou to již přibližně tři roky, kdy se sociální síť TikTok dostala do hledáčku zejména mladšího publika, které zde dostalo příležitost komunikovat prostřednictvím krátkých videí. V září 2021 dosáhla 1 mld. uživatelů a stala se z ní 7. nejoblíbenější síť na světě.  I přestože se o TikToku často mluví ve spojitosti s generací Z (1998 – 2009), která tvoří největší uživatelskou základnu, trend se mírně mění. Zájem o tuto síť čím dál více projevují i „starší“ ročníky, zejm. mileniálové, kteří postupně rozšiřují počet uživatelů. Dle statistik přímo z TikTok je skladba uživatelů následující: 60% jsou ve věku 16-24 a 26% mezi 25-44.

TikTok je nyní dostupný ve 150 zemích a jak již bylo zmíněno, každý měsíc ho aktivně využívá 1 mld. uživatelů. Mezi posledními novinkami se objevily firemní účty, reklamy a marketplace pro tvůrce. Provozovatelé tím chtějí podpořit zájem o vytváření kvalitního obsahu, získávat další uživatele a oslovovat také značky. V roce 2022 plánuje až 67 % marketérů zvýšit své investice do komunikace na TikToku, přesto budou značky i nadále nejvíce investovat do „stálic“, kterými jsou Facebook a Instagram.

2. Krátká videa budou „in“

Jak již zaznělo výše, TikTok je slavný hlavně pro svá krátká videa (15 sekund – 3 minuty). A právě tvorba krátkých videí bude v roce 2022 dominantní trend. Není to jen TikTok, kde je možné tato videa sdílet, uplatnění najdou i na Instagram Reels, SnapChatu nebo YouTube Shorts.

Důvodů, proč jsou krátká videa tak oblíbená, je hned několik. Tím největším je zábava. Uživatelé se potřebují a chtějí bavit, zároveň ale i vzdělávat. Hledají informace „z první ruky“ a hlavně v krátkém čase. Krátká videa jsou navíc lepší pro získání a udržení pozornosti uživatelů.

Co na to marketéři? Studie Hubspot potvrdila, že krátké formy obsahu jsou na druhém místě, pokud jde o efektivitu, a že lépe přitahují pozornost různých demografických skupin. Více než 31 % marketérů nyní upřednostňuje krátká videa a 46 % z nich u této formy obsahu registruje vyšší engagement. Pro rok 2022 plánuje až 89 % z dotázaných vyšší investice právě do krátkých videí.

3. Nákupy přes sociální sítě

Online nákupy byly mezi uživateli už celkem běžné, ale světová pandemie covid-19 potřebu online nakupování zcela změnila a uživatelé začali hledat možnosti nákupu přímo v prostředí sociálních sítí.

Facebook na sílící potřebu online nákupů celkem rychle reagoval se svými Facebook a Instagram Shops, díky kterým mohou značky své výrobky přímo nabízet a uživatelé nakupovat. Nyní si až 50 % uživatelů týdně na Instagramu prohlíží e-shopy svých oblíbených značek. S čím počítat v roce 2022? Trend online nakupování poroste a sociální sítě budou hledat další možnosti pro přímé nákupy v síti, aby své zde uživatele zdržely co nejdéle.

4. Pomíjivý vs. trvalý obsah

Na co se ještě těšit? Analýza od společnosti Hubspot odhalila jeden další zajímavý trend. Obsah v podobě standardních příspěvků, videí nebo živých videí, který pak zůstává trvale na profilu a uživatelé si ho mohou prohlédnout později, je o něco efektivnější než obsah sdílený na Instagram Stories nebo Snapchat, který je k dispozici pouze 24 hodin.

Výzkum ukázal, že 44 % marketérů plánuje zvýšit investice do standardního obsahu (příspěvky, videa, live videa), zatímco pouze 8 % tvrdí, že obsah typu Stories jim generuje největší ROI (návratnost investic) v porovnání s jinými komunikačními aktivitami.

Jak s touto informací naložit? Obsah testovat. Vyzkoušet, jak pomíjivý obsah pro vaši značku funguje a kdy je ideální ho sdílet. Následně i zvážit, jaký typ obsahu je vhodnější například pro Stories a který pro feed. Stále jsou témata, která chcete svým sledujícím například na Instagramu nasdílet, ale nechcete ho nechávat přímo ve feedu.

Zajímavým tématem byl také počet sítí, na kterých plánují marketéři v roce 2022 komunikovat. Největší počet (64 %) uváděl 3 – 5 sítí, 11 % z nich 1 – 2 sociální sítě a 7 % bylo dokonce pro sedm a více sítí. Komunikace na 3 – 5 sítích zvýší v každém případě dosah a zajistí různorodost publika. Je to také zvládnutelné z hlediska přípravy kvalitního obsahu.

Který z trendů vás nejvíce oslovil? Těším se na vaše komentáře. Zároveň připojuji přání všeho nejlepšího v roce 2022 a věřím, že nadcházející rok nám postaví do cesty o něco méně překážek než jeho předchůdce.

Nejnovější články z rubriky Expert

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: Shutterstock.com

Tři pilíře německé propagace a pár zajímavých čísel

Nejen tři inspirační videa, ale i zajímavá čísla o turistice z České republiky představil minulý týden ředitel Německé turistické centrály (DZT) v Praze Jan Pohaněl na setkání s novináři.

Číst více